måndag 4 april 2011

Under the Dome


Under the Dome
Stephen King 2009

Strax innan lunch den 21 Oktober, någon gång efter 2012 blir den lilla staden Chester Mills i Maine plötsligt avskärmade från resten av världen. Ett osynligt kraftfält har kapslat in hela byn, exakt efter dess gränser på kartan. Detta kraftfält kommer plötsligt och helt utan förvarning, vilket resulterar i att människor som är ute på vägarna, på väg till eller från stan, krashar rakt in i vad som ser ut som ingenting, vilket orsakar stort kaos.
All elektricitet i staden försvinner i samma sekund kraftfältet uppenbaras.

Vi får följa de människor som befinner sig på Chester Mills sidan av kraftfältet när de försöker förstå vad som hänt och klara sig utan att överväldigas av paniken. Kommer kraftfältet vara bort när vi stiger upp imorgon? Kommer det aldrig försvinna? Är det terrorister som placerat det över oss, eller kanske till och med vår egen regering? Avgaser fastnar på insidan av kraftfältet och förvränger världen utanför, kommer syret försvinna? Kommer gasen till våra generatorer att hålla?

Jag är ett stort fan av Stephen King och är ofta väldigt förtjust i hans böcker, denna var verkligen inget undantag. King griper tag i en redan på de första sidorna och man sitter klistrad med boken kapitel efter kapitel. Boken är spännande både för att man själv undrar vad detta märkliga kraftfält egentligen är, var kommer det ifrån och varför, men även på grund utav, framför allt på grund utav skulle jag nog säga, människorna i Chester Mills. King är fantastisk på att utveckla karaktärer, och även om man så klart känner igen klassikerna (framför allt ett kompisgäng på runt tio år som såklart förstår mer om problemet än de flesta vuxna) så är det dom som gör att man stannar i boken och man vill veta vad som händer dem.
Man avskyr och äcklas av riktigt otäcka karaktärer och man lider med och hejjar på de sympatiska och hjältemodiga karaktärerna.
Boken behandlar ämnet om hur människor beter sig i trängda skrämmande situationer, de har inget sätt att ta sig ut från staden, alla är rädda och situationen är kaotisk. Jag tycker att King har fångat känslan av instängdhet och skräck på ett fantastiskt sätt och man lever sig in i de instängda människornas värld.

Jag rekommenderar varmt boken, även om slutet inte var en höjdare i min mening. Fram tills dess var den dock väldigt bra!
Vad ska vi säga? 7 persikor av 10 kanske?

Har du läst den? Vad tyckte du?
Läste du den för att jag tipsade? Håller du med vad jag tycker om den?
Kommentera gärna ^-^

1 kommentar:

  1. jag vill oxå läsa the Dome! måste få låna sen när jag väl har tid att läsa böcker igen..
    men tills dess kan du väl slänga ut på studentbibliotek.bloggen oxå?

    /banannanananananananananan-split

    SvaraRadera