söndag 10 april 2011

Sista dagen i Umeå

Inatt har Syster Yster, lillbusan och jag sovit lite dåligt. Mest Busan & Syster, Busan är jätteförkyld och har legat och hostat och gråtit i sömnen stackarn. Hon är glad och pratig som vanligt så här på förmiddagen dock =)
   Jag har spenderat morgonen med att försöka leta reda på mina grejer och försöka packa mina väskor lite, har ju lite fler böcker som ska med hem än vad jag hade med mig upp och väskorna var fyllda till bristningsgränsen redan på resan hit. Det blir tetris när de ska packas idag ^-^
  
Idag ska vi ta en runda till Strömpilen för att fika, jag ska handla lite ätbart att ha med mig på tåget. Planen är dessutom att Busan ska somna i vagnen när vi är ute med henne, i vagnen ligger hon ju inte plant som i sängen så förhoppningsvis kommer hon slippa hosta i sömnen.

Igår läste jag ut Aldous Huxley's Brave New World. Den var helt okej, jag förstår varför den har varit så kontroversiell och vissa idéer i den är väldigt obehagliga, framförallt för att man kan se tendenser mot dem i verkligheten. Boken är dock lite föråldrad, den skrevs trots allt 1931. Jag uppskattade den dock, vissa delar av den är lite överdrivna, andra är väldigt bra. Huxley har själv sagt att om han skrivit den bara sådär 10år senare än han gjorde så hade han själv ändrat de saker jag fann lite överdrivna, då han själv insett att de gjorde berättelsen lite orealistisk, men eftersom han ansåg att man inte ska ändra konst i efterhand. Berättelsen representera bilden av den dystopiska framtid Huxley hade i början av 1930-talet och även om han som sagt inte höll med om den senare i sitt liv ansåg han att den inte skulle ändras.
   Gillar man dystopier rekommenderar jag den, det är som sagt en klassiker som många efterföljande författare har inspirerats av och Huxley's "barnfabrik" är en väldigt otäck och ganska realistisk idé. Samhället i Brave New World speglar dagens samhälle på ett surrealistiskt sätt som jag verkligen uppskattade, där det enda människor gör är att arbeta och roa sig, ingen läser, ingen tänker självständiga tankar och ingen ifrågasätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar