tisdag 5 juli 2011

Förklaring

Pytte frågade mig vad Tossia var och jag kom fram till att jag kanske borde förklara ^-^

Tossia, eller Tosia Bonnadagarna som det heter är en jättestor marknad här i stan, med karuseller och musikuppträdanden och massa sådant.
   Från början var det bönderna från närliggande socknar som kom in till stan för att sälja boskap och dylikt, på kvällen sen söp de till det för det är ju lite speciellt att få komma in till stan. Så på grund av att stan fylldes av bönder, som framåt kvällen/natten blev helt tosia av spriten kom dagarna senare att bli kända som just Tosia Bonnadan.
   Allt eftersom åren gick så växte marknaden och blev större för varje år. Marknaden har funnits i princip så länge som stan har funnits, fast i lite olika tappning genom åren. Nu till exempel finns det inte så många bönder som försöker sälja grisar och kor på marknaden. Däremot finns det nog alla möjliga andra sorters knallar, och Axels tivoli förstås som alltid är roligt, även om jag saknar Tagada varje år, dansuppträde på torget, dans med allsång på en av parkeringarna, musiktävlingar och livemusik på alla pubar och på torget, öltält, matvagnar, åh, härliga Langos....

   Tossia har varit en av de största marknaderna som finns i Sverige, jag vet inte hur det ligger till med det nu, men det brukar i alla fall vara en rolig helg och eftersom min fina syster med sin familj kommer ner så vet jag att detta året kommer det att vara en superb helg ;)

1 kommentar:

  1. Åh, det låter ju hur kul som helst! Älska marknader liksom ^^
    KRAMAR
    Lisa

    SvaraRadera