fredag 14 oktober 2011

Körkort

Dr.Smutz skaffade körkort för lite mer än ett år sedan, nu tjatar han på mig att jag med ska göra det. Jag har redan Mc-kort och har inte några som helst planer på att skaffa bilkörkort. Visst hade det varit praktiskt i vissa lägen, saker skulle underlättas. Pendling, storhandling, man kan skaffa jobb långt ifrån bostaden utan att först undersöka bussförbindelser och så vidare, men jag vet inte om jag vill ha körkort. Det kostar att skaffa bil, bensin, försäkringar, för att inte tala om vad det kostar att skaffa körkort.
  
Dr.Smutz fick sitt körkort betalt av hans "arbetscoacher" så han behövde bara betala för prover, halkan och uppkörningen.jag sitter och slökollar på AdamLive  på Tv3 där Robert Aschberg sa något som fick mig att fundera; är körkort numera en klassfråga? att ta körkort kan kosta upp till 30 000:-det är inte många som har råd med det. När jag var i 18års åldern var det vanligt att föräldrar betalade körkorten för sina barn, så även för mig och så kanske det är fortfarande. jag klarade inte av att ta körkort när jag skulle, hade lyckats köra av vägen med den fina bil som pappa hade renoverat och fixat i ordning till mig och efter det har jag inte haft något intresse av att köra. Istället skaffade jag Mc-kort, (även det med hjälp av föräldrarna). Men herregud, hur många föräldrar har råd att betala för tre barns körkort när det kostar så sjukt mycket?

Samtidigt, är detta tvunget något negativt? Måste verkligen alla ha körkort? Borde vi inte försöka utöka lokal- och landstrafiken? Är det inte bättre för miljön om antalet bilar minskas och antalet människor som reser tillsammans ökar?
   Jag vill slå ett slag för kollektivtrafiken, för människor som cyklar och går till arbetet istället för att ta bilen, oavsett om de gör det för miljöns skull eller om de gör det för att de "måste".  Moder jord tackar er ^-^

2 kommentarer:

  1. BUSS FTW!! bra carrou! samma kärlek som jag till natur o kommunalapendlingsmedel :D

    SvaraRadera
  2. Såg att dom tog 8.5k för en snabbkurs här i stan, dock antar jag att det är lite dola avgifter där, som när man ska flyga...lol

    Du kan ju komma hit ta körkort och sitta massor med barnvakt.
    /jimmy

    SvaraRadera